Gezien

Home » 2010 Trekvogelpad » [10] Pijnenburg

[10] Pijnenburg

Maandag 4 oktober 2010

Trekvogelpad van Bergen aan Zee naar Enschede, 400 km. Dag 10, wandelen met Joke en Gré van Baarn naar Soesterberg, 18 km.

005a paddenstoel

De auto krijgt een plek op de parkeerplaats van Roobol aan de rand van Soesterberg. Omdat we ruim de tijd hebben voor de bus, maken we eerst een sanitaire stop bij conferentieoord Kontakt der Kontinenten. Na een ritje met bus en trein komen we in Baarn aan.

007a meisjes

Daar zitten we al gauw in het Roosterbos. In plaats van het Trekvogelpad wandelen we een stuk over het Utrechtpad. Het mag de pret niet drukken. Als Gré ons tracteert op en plakje ontbijtkoek wandelen we nog steeds over het landgoed Pijnenburg.

011a hond

Het is mooi weer, weliswaar iets minder zonnig dan we gehoopt hadden, maar door de bomen van de bossen hebben we bijna geen last van de wind. Het is korte mouwenweer. Op 30 oktober 2009 liepen Joke en ik het Marskramerpad hier in deze omgeving. Voor de link, zie onderaan dit bericht.

Bij de zandverstuivingen, de Korte en Lange Duinen kroelt een witte hond door een plasje modder. De eigenares is er niet erg blij mee. Deze hond zal straks in de bijkeuken worden afgespoeld en daarna afgedroogd, voordat hij de huiskamer in Soest in mag.

Herfst 2010 026 a uil

Uil hoog in de boom. Foto gemaakt door mevrow Lies Huibers, Soest

Gré a JLD
(Foto gemaakt door Gré van G)

Niet veel later vertelt een mevrouw met een donkerharige flatcoated retriever ons dat er uilen in bomen te zien zijn in de duinen. Ze toont deze aan ons en maakt wat foto’s met haar camera voorzien van telelens.

De route voert ons om het niet meer in gebruik zijnde militaire vliegveld van Soesterberg. Grote brokken beton staan achter de hekken bij de ingangen naar dit terrein. Alles zal binnenkort worden gesloopt en de natuur zal hier opnieuw worden aangelegd.

Link naar verslag van 30 oktober 2009, Zandverstuivingen, dag 7 Marskramerpad: http://dickwalraven.web-log.nl/mijn_weblog/2009/10/index.html

4 reacties

1. R. Leenders schreef:

…. zeker niet alles wordt gesloopt van Soesterberg- integendeel! De startbanen, veel hangars, kerosineopslag, het blijft allemaal bewaard en zichtbaar. Het is de geschiedenis van de plek. Wel gaan de hekken weg en krijgt de natuur op delen van de voormalige vliegbasis weer de ruimte. Maar zeker niet overal !

2. gré schreef:

Dick,

Het zijn geen randsuilen maar ransuilen. Gré

3. je zus Grxe9 schreef:

Je hele verhaal weer gelezen, een mooie reis maar ik doe je het niet na.De hele familie volgt je relaas, dat is wel leuk.
    Iedere nacht een ander bed, andere mensen en een andere plaats. Dat is heel wat.
    Dick nog veel plezier en een goede reis.

4. Leo Walraven schreef:

Hoi Dick, ik heb zojuist van dag 4 tot 14 zitten lezen. Het is hier maandagavond na een dag hard werken. Ik vraag mij af wat er tijdens deze dagen in je om is gegaan. Regen, geslotem cafexb4s en restaurants en vreugde halen uit een slok water en een droog bed. Ik voel iets van een katholiek op pelgrimstocht – de zonde des levens overdenkend, een lesje in bescheidenheid. De materiele wereld lijkt heel ver weg. Beloof je dat je in Spanje aangekomen, je ook eens tegoed doet aan iets meer dan één biertje of een magnetronmaaltijd – immers dit zal je niet in de hemel helpen. Ik ben ervan overtuigd dat je deze ervaringen nooit meer zal vergeten. Ik blijf je volgen, hopelijk heb je vanaf vandaag geen druppel regen meer en elke dag 20/25 graden. Succes broer en tot veilig bweerziens. Je kleinste broertje Leo.