Gezien

Home » 2018 Fietsen en wandelen » “Ik vertrek”

“Ik vertrek”

Woensdag 9 mei 2018.

De ontbijtmedewerkster helpt ons de fietsen vanuit de achterzaal van het restaurant over een drempel de zijstraat in te zetten. Aan de voorkant van het hotel worden we door de eigenaar van hotel De Kroon uitgezwaaid.

Eindhoven

Al gauw fietsen we langs het kaarsrechte Wilhelminakanaal. Pas bij Best begint de stedelijke bebouwing van de agglomeratie Eindhoven. We gaan over brede lichtrode asfalt fietspaden. Het Klokgebouw in Eindhoven is voorzien van grote letters PHILIPS en een duidelijke grote klok. We komen langs het Philipsstadion van PSV.

Kasteel van Mierlo

Weer gaan we langs een kanaal, nu het Eindhovens kanaal. In Mierlo, bij Café De Koffer hebben we uitzicht op een paar honderd jaar oude molen op een soort terp, die eerst op een andere plaats heeft gestaan. Voorbij Mierlo komen we door een gebied zonder dorpen met veel heidevelden, die nu nog niet in bloei staan. De zandpaden zijn droog en hier en daar slippen we een beetje  weg in het suikerzand.

We komen aan bij een Rustpunt op het terrein van een minicamping. Het stel dat hier de zaken runt doet dit sinds drie jaar. Ze waren toen ze begonnen pas 16 jaar. Het was voor hun een soort “Ik vertrek”. Eigenlijk wilden ze naar Oostenrijk, het werd oost Brabant. “We hebben heel veel dingen moeten leren”, zegt de eigenares van de camping die oorspronkelijk uit Oude Wetering komt. Het café-restaurant bij Sluis 13 is dicht. Goed dat we bij het Rustpunt aan de thee waren gegaan.

Weggetje in Oost-Brabant

Ospel, de molen

Om 17 uur komen we aan bij Peeljuweel. Het is een hotel met 11 kamers en een feestzaal. Wij krijgen de bruidssuite, omdat de enig andere kamer met douche en wc niet kan worden gebruikt. De douche is daar stuk. Andere gasten dan wij zijn er deze avond niet. Morgen om half negen komt een dame een ontbijt voor ons verzorgen.

Fietsen met Joke in Brabant en Limburg, dag 3, van Oirschot naar Ospel, 68 km.