Home » Articles posted by dickwalraven (Pagina 19)
Auteursarchief: dickwalraven
Etten Leur [Breda 2]

Maandag 15 mei 2023.
Breda is de voornaamste stad van West-Brabant. De stad heeft 186.000 inwoners. Het was jarenlang een garnizoensstad. De Koninklijke Militaire Academie (KMA) is er gevestigd. In het gemeentewapen staan drie Andrieskruizen, zoals ook in het wapen van Amsterdam.

De Nationale Taptoe werd 29 jaar gehouden in Breda, nadat die daarvoor 21 keer in Delft werd georganiseerd. Sinds 2006 vindt die plaats in Rotterdam.
Gisteren toen we op de Grote Markt zaten te eten bij de Italiaan, zagen we dat aan de overkant van het plein bij Hotel De Klok een stel een slaapplaats zocht. Ze kwamen aanrijden met bepakking op hun rug. De vrouw deed haar helm af en wachtte totdat haar man terug kwam vanaf de receptie van het hotel. We konden zien dat er nog een kamer voor hun was. Toen vertrokken ze met hun fietsen en zagen ze niet meer. Nu vanmorgen komen we ze weer tegen. Ze hadden net als wij hun fiets in de fietsenstalling aan de Nieuwstraat gezet. Ze zijn met racefietsen. Ja daar kan je geen fietstassen aan hangen. Ik probeer een praatje te maken, maar ze reageren niet. Het zijn waarschijnlijk buitenlanders.

Wij gaan vandaag naar Etten Leur. We komen langs best veel tuinderijen. Heesters. Ook worden er aardbeien geteeld in plastic kassen. Het is nog fris. We hebben geen handschoenen mee. Ook gaat het nog een beetje miezeren. In het centrum van Etten Leur gaan we aan de koffie met appeltaart. Terug nemen we de snelste route terug met de navigatie van Google Maps op de telefoon. We doen boodschappen bij Albert Heijn en maken in het keukentje zelf wat klaar voor het avondeten in ons appartement. Nu regent het.
Weekje Breda, dag 2
Blind Walls [Breda 1]
Zondag 14 mei 2023

Ons appartement in Breda heeft officieel een huisnummer aan een drukke winkelstraat. maar is alleen via een achterliggende smalle straat te bereiken. In een boekje, dat we ontvingen via WhatsApp, staat hoe je van de straat de vakantiewoning kan bereiken. Er is een sleutelkastje maar die hoeven we nu niet te gebruiken, omdat de schoonmaakster nog aanwezig is. We moeten nog wat spulletjes vanuit de auto een aantal trappen op naar boven sjouwen. De auto staat op het naastgelegen parkeerterrein met plek voor meer dan 500 auto’s. Na de lunch op de Grote Markt gaan we op de fiets richting Baarle Nassau.


We komen langs een Huis ten Bosch, rijden langs de Mark en door het platteland bij Ulvenhout. We besluiten om niet helemaal naar Baarle Nassau te gaan, maar maken rechtsomkeer in Chaam nadat we een soft ice hadden genomen in een door een Chinese familie gerunde snackbar. Terwijl we aan onze ijsjes zitten rijden er tussen de vijf en tien politie- en ziekenwagens met hoge snelheid, zwaailichten en sirenes richting België. Er zal wat gebeurd zijn.

Terug in Breda lezen we over de Breda Blind Walls Gallery. Veel blinde muren zijn voorzien van grote schilderingen.
Keukenhof Lisse
Dinsdag 2 mei 2023




De dag vóór Koningsdag in Rotterdam
Woensdag 26 april 2023
Even na tienen komen we met de trein aan bij Rotterdam Centraal. We nemen tram 8 naar het eindpunt Kleiweg. Voor ons is die halte de start van de wandeling van vandaag. Wij volgen de tramrails van tram 8 in de richting van Spangen.


Vorige week las ik in de krant dat de Rotterdamse tramlijn 8 gedeeltelijk zal worden opgeheven. De lijn verbindt deftige wijken met minder of niet deftige wijken. Wat ons opvalt is dat er veel herenkapperszaken zijn in de eenvoudigere Rotterdamse wijken. Ze worden meestal barber shops genoemd. Ook zien we veel bruidswinkels. In Crooswijk lopen we verkeerd. We volgen nu een stukje een andere tramlijn. Dat wordt een kilometer teruglopen. Bij de Zaagmolenbrug namen we de verkeerde wegafslag. Nu zitten we weer goed.

Weer terug in het stadscentrum zien we dat Rotterdam wordt voorbereid op Koningsdag en het bezoek van de koning en de koningin. Er hangen slingers met de kleuren oranje en wit en de cijfers 010. Ook zijn er afsluitingen en blokkades tegen ongewenste auto’s tijdens de feestelijkheden. Niet een rode loper maar een oranje loper is uitgerold in de Koopgoot en de Lijnbaan en omgeving.
In Delfshaven, nog niet bij het eindpunt van lijn 8, nemen we de metro terug naar het centrum. Dat was het advies van een 1e of 2e generatie Turkse Nederlander in de buurt van de Euromast. De metro is sneller bij CS. Wel moeten we bij Station Beurs overstappen op lijn E om bij Rotterdam Centraal uit te kunnen komen. We worden door een mevrouw erop geattendeerd dat we op het overstapstation verplicht moet uitchecken en dan aan de andere kant van een gang weer moet inchecken. Niet erg praktisch.

Vanmorgen was het nog bewolkt. In de loop van de middag brak de zon door. Wandelen met zus Margo in Rotterdam, 14 km.
Bloemencorso Bollenstreek 2023
Van Noordwijk aan Zee naar Haarlem. Voor de start in Noordwijk ’s morgens op zaterdag 22 april 2023.






Mozaïekenweekend Lisse





Zaterdag 15 april 2023
Singelpark Leiden
Dinsdag 4 april 2023.
Een mooie wandelroute van 6 km op een zonnige dag. Er zijn ook de nodige terrassen.




Gein en Vecht




Maandag 3 april 2023 De trein van Amsterdam naar Utrecht gaat bij het vroegere station van Abcoude via een korte tunnel onder de Gein door. Het niet meer als station in gebruik zijnde gebouw is nu Hotel De Witte Dame. Aan de andere kant van de betonnen bak voor de treinen wandelen we nu langs de Gein. Onze route gaat hier over een smalle kronkel-asfaltweg met weinig verkeer. Fort Nigtevecht is alleen op zaterdag en zondag geopend voor een bezoek aan het herinneringscentrum en/of een kopje koffie. We lopen een stukje verder langs het Amsterdam- Rijnkanaal. Dan komen we bij de flink hoge voet- en fietsersbrug. Die is hier vanaf 2018. Aan de zuidkant gaan we over de hellingbaan voor fietsers omhoog en aan de andere kant via een trap voor voetgangers naar beneden.
In Nigtevecht drinken we koffie bij de Dorpskamer. Dit was voor 2017 een peuterspeelzaal. Nu is hier onder meer een koffie-inloop voor dorpsgenoten. Een man repareert een naaimachine en een vrouw schildert een paard. Verder zijn hier nog een stuk of wat vrijwilligsters en bezoeksters. Druk is het er niet. Ook is er een dorpsbibliotheek en aan de achterzijde een sportzaal. In het dorp is ook een eetcafé maar die is nu niet open.Aan de Dorpsstraat staan fraaie monumentale huizen. In de Gouden Eeuw ontdekten welgestelde Amsterdamse kooplieden de rivier en brachten er de zomer door. Bij een villa zien we goudkarpers zwemmen in de sloot tussen de straat en woning. Van de eigenaar/bewoner van het huis horen we dat hij ze hier heeft uitgezet. Ze kunnen de sloot niet uit en er wordt regelmatig vers water vanuit de Vecht ingelaten.
Bij boerderij Overdam lopen we over het erf en komen op een graspad door de Aetsveldsche Polder. Voordat we de stad Weesp inlopen komen we op het Molenpad. Hier staan houten huizen, die Zaans aandoen. Deze huizen worden ook wel kringenwetwoningen genoemd. Woningen mochten alleen van hout zijn binnen een straal van 300 meter van een fort. Pas in 1963 werd de kringenwet ingetrokken.We lopen met volle zon door de mooie binnenstad van Weesp en langs de Vecht hier om later bij het station uit te komen. Hier stappen we op de trein.
De NS-wandeling Gein en Vecht wandelen met zus en zwager, 15 km.Mobieltje
Woensdag 29 maart 2023
Vandaag staat wandelen in bossen en door het dorp Lage Vuursche op het programma. We doen eerst een bakkie bij KSP, Kiosk Sportpark. Deze kiosk bij Station Hilversum Sportpark wordt niet geëxploiteerd door de NS. Het is een (meeneem)restaurant van Turkse pizza’s. Na de koffie steken we de overweg over en lopen langs de ROC. Hier hebben ze een restaurant met met witte lakens gedekte tafels. Dit eethuis zal op nu niet open zijn.


Voorbij de Hilversumse Arena komen we in een bosgebied, het Cronebos en verder door bossen van het Goois Natuurreservaat. We horen een specht tegen een boom tikken. Normaal zie ik zo’n specht nooit, maar nu wel. Hij zit in een hoge dennenboom. Verder zien we aan de andere kant van een hek twee ingangen in een zandberg. Dassenburchten?

Er staat een halfhoge grenspaal met het opschrift Drakensteijn in het bos. We gaan niet voor een pannenkoek in Lage Vuursche, maar houden het op een koffie met. Er zit aardig wat volk hier in ons pannenkoekenrestaurant. De meeste mensen zijn 70-plussers. Na tien minuten blaast iemand op een fluitje en negentig procent van de bezoekers staat op en gaat naar buiten. Het blijken deelnemers te zijn van een seniorenfietstocht. Voorbij Lage Vuursche gaan we het bos weer in. Hier en daar liggen modderplekken op de paden. In alle gevallen kunnen we erom heen lopen. Piet vindt een I-phone met pincode in het bos (*)
Tussen de bossen en Hilversum komen we ook nog door een groot heidegebied. Om half vier zijn we weer op het station.
Met prima weer een rondje wandelen van 16 km met een broer en een zus. Start- en finishplaats van de Groene Wissel: Station Hilversum Sportpark.
(*) Inmiddels heeft de eigenaar zich gemeld en is het dure apparaat opgehaald bij Piet.
Mies Bouman
Maandag 27 maart 2023.

Even na tienen als de intercity aankomt op Station Hilversum is Leo al aanwezig. Hij kwam met de auto. Toen ik onderweg was met de auto naar Station Sassenheim regende het en vielen er hagelstenen. In mijn trein piepte de telefoon. Een bericht van NU.NL: Wim de Bie is overleden. Als we door de winkelstraten van Hilversum lopen is het gelukkig droog.
In het Corverbos en bij Buitenplaats Gooilust zien we dat knoppen van planten en struiken beginnen uit te lopen. Het is voorjaar en de zomer is niet ver meer weg. We lopen aan de rand van Kortenhoef en ’s Graveland: Een mooie omgeving.


We zien de Televisietoren en het vliegtuigvormig vroegere Wereldomroepgebouw op het Mediapark. In dit gebouw zit tegenwoordig AVRO-TROS.
Van buitenaf ziet Eetcafé ’t Pandje aan de Mies Bouwmanboulevard, aan de rand van een bos, eruit alsof het vandaag gesloten is. Het is maandag. Maar: Het is open en er zit aardig wat volk aan de koffie of aan een lunch.
Wandelen met broer Leo vanaf Station Hilversum, Groene Wissel, 16 km.