(1) Berlijn

25262728293031

Weblogstatistieken

• 72.556 hits

Fietsen van Berlijn naar Hamelen.

Inleiding

Vorig jaar fietste ik een deel van de Internationale Hanze Fietsroute uit het boekje van Michael Wannet. Toen ging ik van Groningen-stad min of meer langs de Noordzee, door Sleeswijk-Holstein, verder langs de Oostzee naar net in Polen. Vandaar ging ik een stukje terug naar Anklam in noordoost Duitsland om daar op de trein te stappen terug naar Amsterdam. Dit jaar was ik van plan om in Anklam te beginnen en vandaar naar Nederland te fietsen of zover ik zin had. Mijn broer Bert wilde graag een week met mij fietsen in het buitenland en zijn idee was om in Berlijn te beginnen. Aanvankelijk dacht hij met het vliegtuig naar de hoofdstad van Duitsland te gaan. Na bestudering van de kostenplaatjes werd het een treinreis naar Berlijn. De planning was om naar Hameln te fietsen omdat we dan op een redelijke afstand uit zouden komen om in één week te fietsen en Hameln heeft een goede aansluiting op de trein. Vandaar van Berlijn naar Hameln.

Fietsen van Berlijn naar Hamelen. Dag 1  (48 km)

Vrijdag  8 augustus 2008

Om half zes gaan Bert en ik van huis richting station Nieuw Vennep. De trein is precies op tijd. In Deventer stapt nog een man met een bepakte fiets de internationale trein binnen. Hij gaat met de trein naar het noorden van Denemarken om vandaar weer terug naar zijn huis in Breda te fietsen. Later in Duitsland komen nog veel meer fietsen de trein in.

Naar_hamelen_004a

Volgens planning zijn we om half twee in Berlin Hauptbahnhof. Ongeveer 15 fietsen moeten samen met de fietsers en de fietstassen uit treinstel nummer 8 voordat de trein kan doorrijden naar Station Berlijn Oost. Het gaat toch alles lekker soepel. Op het perron gaan de tassen weer aan de fiets. Met de lift gaan we van de tweede verdieping (OG2) naar de begane grond (EG).

Naar_hamelen_009a

Brandenburger Tor

We fietsen over een fietspad dat over de Spree gaat langs de Bondsdag. We rijden naar de Brandenburger Tor. Vlakbij gaat het even flink regenen. We ′schuilen′ onder de Tor. Daarna fietsen we naar de Siegersäule (overwinningszuil). De wegen zijn hier erg breed. Het lijkt Parijs wel. Onderweg is een indrukwekkend Russisch monument.

Naar_hamelen_013a

Siegersäule

De Kaiser Wilhelm Gedächtniskirche (de kies) plus de nieuwe kerk ernaast worden door Bert bezocht. Ik was hier al eerder en blijf daarom even bij de fietsen.

Via de R1 gaan we richting Potsdam langs de Havel en de Wansee. Ten zuiden van Potsdam zetten we onze tent op op de Campingplatz Sanssourci in Gaisberg.