Gezien

262728293031

Weblogstatistieken

• 67.369 hits

Zaterdag 17 maart 2012. Jacobswegen in Nederland. Traject van Haarlem naar Brugge. Vandaag de negende etappe van Veere naar Middelburg, 8 km. Tot en met vandaag 187 km.

Veere, Cisterne

Veere, Cisterne, water put achter de Grote Kerk

Rond koffietijd zijn we weer in Veere, net als gisterenmiddag na onze wandeling naar dit stadje. Bij hotel-restaurant ’t Waepen van Veere schenken ze er een goede kop koffie. Omdat het vanmorgen nog heel aardig weer is, maken we vandaag nog een bescheiden wandeling. Als het zou regenen waren we vanaf het hotel naar huis gereden.

Veere

Veere, gevel met 3 bootjes

Bij de ‘Cisterne’ , een waterput achter de Grote Kerk, sluiten we weer aan bij de beschrijving van het boekje. Aan de andere kant van een groot parkeerterrein komen we op een pad langs het kanaal. We gaan door een klaphek en zijn op het grondgebied van ‘Het Zeeuwse Landschap’. Aan onze linkerhand stroomt het Kanaal door Walcheren en aan de rechterkant staan op ongelijke afstand van elkaar bosjes van bramenstruiken tegen een extra dijkje. Achter dit dijkje is landbouwgrond omgevormd tot natuurgebied.

Kanaal door Walcheren

Er is bijna geen verkeer op het kanaal. Om precies te zijn komen we maar één bootje tegen. Als we Middelburg inlopen komen we door mooie straten, waarlangs de gerestaureerde woningen veelal uit de 18e eeuw, bijna allemaal een naam boven de deur hebben, verwijzend naar een stad, een beroep of een deugd. Verder komen we bij het Abdijcomplex en het Stadhuis. Na een lunch op de Markt lopen we naar ons hotel buiten het stadscentrum. Daar staat de auto op ons te wachten.

Meeuw

Meeuw in Middelburg

Een kleine 40 jaar geleden waren Joke en ik voor een korte vakantie in Middelburg en logeerden in een hotel aan de Markt, wat er nu niet meer staat. We bezochten de stad te voet en de omgeving met onze Lelijke Eend. Heel veel kan ik me er nu niet meer van herinneren. Joke zag diverse dingen in Veere die haar weer bekend voorkwamen, zoals het kanon aan de haven.

We zagen deze dagen veel zaken die te maken hebben me  de strijd tegen het water. Luctor et Emergo. Een paar dagen Zeeland best leuk.