Gezien

Home » 2016 Wittenberg Wenen » Dag 9. Spatbord stuk

Dag 9. Spatbord stuk

Maandag 25 juli 2016.

Vlak bij onze camping is een kruidenierswinkeltje dat iedere dag om 5.30 uur opengaat. Voor 7 uur koop ik bij deze Vietnamese winkelier broodjes en beleg voor een ontbijt bij de tent.

Vandaag rijden we weer door een dunbevolkt gebied met weinig voorzieningen. Om 9 uur zien we het eerste café onderweg in een dorpje met de naam Stracholise. Het piepkleine café zit bijna stampvol met ongeveer 10 mannelijke klanten. Ze zitten allemaal aan halve literglazen bier en roken daarbij stevig. De potige vrouw achter de bar heeft het druk met bijvullen van de glazen. Wij houden het bij Nescafé (oplos)koffie, de enige koffie die hier geschonken wordt.

Langs een groot meer gaat de weg iets omhoog. Druivenvelden wisselen de maïs- en groenteakkers af. In een andere dorpje komen we warempel weer langs een café. Hier kunnen we kiezen tussen Turkse koffie (met prut) of cappuccino zonder drab maar met weinig smaak. Bert gaat voor de eerste en ik voor de tweede optie. Het zoontje van de eigenares speelt in het café met een bal en wordt een beetje gek gemaakt door twee stamgasten. Even later komt de oma van het kleine kind en neemt het jongetje mee de straat op. Achter het café staan konijnen in hokjes. Het duurt nog lang voor het kerstmis is.

Gisteren was het een zware dag. Vandaag hebben we in Tsjechië alleen zo nu en dan een bescheiden klim. We gaan over rechte wegen. Dit waren in de tijd van het ijzeren gordijn patrouillewegen voor langs de grens met Oostenrijk. Mikulov is de enige wat grotere plaats vandaag. Omdat het inmiddels verzengend heet is laten we deze stad links liggen en gaan verder op onze route. We komen langs de voormalige douaneplek. De huisjes staan er nog maar verder is er geen kip te zien.

In Oostenrijk zijn de wegen beter, maar we krijgen hier wel weer te maken met soms pittige klimmetjes. De enige camping die op onze kaart staat aangegeven tussen de grens en Wenen ligt in Poysdorf. Niet ver vóór dit dorp, als ik met een aardige vaart naar beneden gaat, springt er een keitje tussen de fietsband en mijn voorspatbord. Ik hoor een klap en zie even later dat het spatbord nog maar op een punt vastzit. Op de camping schroeven we het spatbord los. Deze verdwijnt in een afvalbak.

Als we ’s avonds bij de plaatselijke Italiaan aan de warme hap zitten valt op dat er veel doorgaand (vracht)verkeer door het dorp dendert.

Fietsen van Wittenberg naar Wenen. Dag 9 van Satov (SZ) naar Poysdorf (A), 95 km. Tot en met deze dag 826 km.