Gezien

Home » 2018 NO Duitsland » Poolse sigaretten (DE-04)

Poolse sigaretten (DE-04)

Dag 4 Fietsen in Noordoost Duitsland, dinsdag 3 juli 2018. Van Küstin-Kietz naar Schwedt aan de Oder, 93 km.

Gisteravond spraken we af om vandaag even de Oder over te steken om dan in Polen een ontbijtje te scoren. Als snel blijkt vanmorgen dat je vanaf Künstin-Kietz alleen per spoor of via de autosnelweg over de grens kan. Daarom vervolgen wij de rustige weg op de hoogwaterbeschermingsdijk van de Oder. We zien een haas maken dat hij weg komt. Andere dagen zagen we meer hazen, en ook een keer een ree en een slang. We fietsen onder een strakblauwe hemel.

Als we bij Neuglietzen zijn, zien we dat je hier eenvoudig de brug over kan om even Polen in te rijden. Dat doen we ook. Aan de Poolse kant is er een grote markt in en rond oude fabriekscomplexen. Ze verkopen hier sigaretten, sigaretten, sigaretten en frisdrank. Het is er erg druk en rommelig. We blijven er niet lang en gaan daarna weer terug naar het rustige fietspad in Duitsland. Bij ons overnachtingsadres, de camping van Kietz, liggen we zo’n 20 km voor op het vooraf door ons gemaakt vrijblijvend schema. Op de camping zijn vanavond, inclusief Bert en ik, maar vier gasten. De volgende morgen zien we dat de andere camping die ook in dit dorp ligt een stuk groter en drukker is.

Schwedt is een plaats met meer dan 30.000 inwoners. Op advies van de campingbaas eten we vanavond bij Balkanstude aan de August Straβe. Een rondje fietsen door de stad valt wat tegen. Er zijn wat nieuwgebouwde oude gebouwen. De stad werd in april 1945 door bommen grotendeels platgegooid.