Gezien

Home » 2018 West Duitsland » Biggesee (DE-13)

Biggesee (DE-13)

Dag 13. Fietsen met  broer Piet in West-Duitsland, dinsdag 28 augustus 2018. Van Stockum naar Eckenhagen, 72 km.

Van Stockum gaan we terug naar de zuidhoek van de Sorpesee, Amecke. In plaats van over bospaden nemen we het asfaltalternatief over Hagen. Na een pittige klim zijn we in Wildenwiese. Dit wordt aangegeven als een skigebied Hier runt een Nederlandes stel een hotel-restaurant. De man komt van de noordkant van de Veluwe. Hij zegt dat hier in Wildenwiese eigenlijk bijna nooit te skiën valt. Er zijn een paar sneeuwkanonnen aangeschaft. Ze kunnen niet worden gebruikt, omdat ze niet weten waar ze water vandaan moeten halen. Zijn hotel moet het hier hebben van motorrijders. Tot begin 2020 zit hij al aardig vol geboekt.

In Finnentrop is een spoorwegovergang opgeheven. Dat is niet te zien op onze GPS-track. We rijden een stukje verder en zien dat we bij het treinstation met de lift omhoog kunnen. Daar steek je over naar de achterkant, waar een hellingbaan naar beneden is aangelegd.

Verderop fietsen we langs het riviertje de Bigge. Anders dan onze route aangeeft nemen we de westzijde van het stuwmeer de Biggensee. Bij een parkeerpleintje is een snackbar waar je vette worsten en hamburgers kunt kopen. Ze hebben er ook lekker koud alcoholvrij Weissbier. Veel motorrijders zitten hier te eten en/of te drinken op de houten banken. Een halve liter bier kost hier maar € 2,50. In een Duits restaurant kost dit gemiddeld € 4.

Halverwege de Biggensee steken we over naar de oostzijde. We komen zo weer op de route van M. Wannet. Er staat aangegeven dat de weg is “gespert.”  We gokken het erop dat het niet geldt voor fietsers.

Even voor Eckenhagen komen we langs een pension. De eigenaar heeft lang grijs haar en een naar beneden hangende snor die er uit ziet als een baard. Er is een kamer voor ons vrij. . Er lopen kippen en ganzen op het erf van het pension en de woning van de eigenaars. Eten doen we bij het Griekse restaurant met de Oerduitse naam Lindenstübchen.